Monday, January 3, 2011

Pilihan Terbaik: Dicintai@ Mencintai?

 Yang mana satu lagi okay?



Memilih orang yang mencintai kita ataupun memilih orang yang kita cintai???

Hummmm...




Pasti hampir kebanyakan orang pernah merasai keadaan sebegini kan? Tersepit di antara dua, antara  yang kita cintai dan orang yang mencintai kita.

Hati terdiam.

Rungsing memikirkan mana satu pilihan terbaik yang perlu dibuat. Yang sorang, adalah orang yang kita cintai sepenuh hati, yang sorang lagi adalah orang yang mencintai kita sepenuh hati.

Orang cakap, kalau nak bercinta, lebih baik kita pilih orang yang mencintai kita daripada memilih orang yang kita cintai, sebab nanti takut merana badan. Sebabnya, orang cakap, benda yang paling kita sayang tulah yang akan paling melukakan kita nanti.

Howerer, looking into reality, bolehkah kita hidup ngan orang yang mencintai kita sedangkan dalam masa yang sama kita menyintai orang lain?

And for me, cinta itu tidak boleh dikongsi. Kita tidak boleh ada satu perasaan yang sama rata terhadap dua orang yang berbeza dalam satu masa yang sama. Tidak sama sekali, sebab itu adalah kelemahan kita sebagai manusia. Kita boleh cuba secara terbaik untuk berlaku adil tapi kita takkan mampu berlaku adil dengan sempurna sebab itu adalah kelemahan kita sebagai seorang  manusia.

So, what should we do bila berada dalam situasi ni? Itu persoalannya...

Sit down, take a deep breath and relax. 

Pejam mata, cuba bayangkan, sape yang terbayang dimata kita buat masa tu. Walaupun probability untuk mendapat visi orang yang kita cintai tu lebih tinggi, tapi bagi aku, hati kita jugak yang tahu sape yang the best untuk kita.. Sebab, hati adalah benda paling rapuh yang akan menjadi paling kuat when it comes to one thing called love. 

Nevertheless, in my opinion, lama-kelamaan, Tuhan akan tunjuk pada kita who's the best for us,jangan risau. Jodoh kita( for Moslems), dah ditetapkan di Luh Mahfuz. Match made in heaven. Tu bahasa omputihnya.  Orang Melayu pulak cakap, takkan lari gunung dikejar. Andai orang tu adalah jodoh kita, even how much kita lari, kita mengelak, dia tetap akan bersama kita, kita akan tetap dapat dia...

So, pe yang kita leh buat, do pray that jodoh kita adalah jodoh yang terbaik untuk kita,yang takkan lukakan kita. Atau bahasa kasarnya berbunyi, dia takkan dajalkan kita.  Tak kisahlah samada kita cintakan dia, ataupun dia yang cintakan kita lebih...Bila da dapat jodoh kita, terima dia seadanya. Cuba cintai kekurangan dia coz once u've married, u've promise that dia adalah jodoh kita sampai mati. Itulah perkahwinan, janji diantara dua insan untuk menerima diri kita seadanya dan juga suatu janji untuk kekal bersatu sehinggalah ke hembusan nafas terakhir.

Semoga, kalian akan bertemu cinta yang terbaik untuk kalian. Dan cinta terbaik itu bermakna, kamu telah mendapatkan bahagia dalam erti kata yang sebenar...


Love,

8 comments:

  1. dicintai lebih baik, tapi mesti yang kita juga mencintai.....kenapa? semua boleh fikir...walau setiap orang punyai pandangan dan pendapat berbeza...

    ReplyDelete
  2. apa yang penting, jangan salah pilih seperti mana orang-orang yang menjadi dan dijadikan mangsa

    ReplyDelete
  3. namun dicintai tanpa mencintai, itu juga siksaan pada diri kita...
    cinta itu kompleks, tidak terluah oleh satu kata-kata...hanya hati saje yg dapat merungkainye,,

    ReplyDelete
  4. salam ziarah..

    selamat dtg ke blog sy dan menjadi follower sekali k

    ReplyDelete
  5. follow mollow blog mcd yg cute ni..hahaha. tu la, aku pon pernah tersepit dlm keadaan mcm ni. cian kt 2-2 belah pihak. Tp takdir penentu segalanya..

    ReplyDelete
  6. cute?? teehee...tanx shai heheheh....well, soal hti, kite je yg thu kn?huhu

    ReplyDelete
  7. cinto? demo x kenal cinto..demo x tau gapo dio cinto...(jaha 'budak kelantan')

    ReplyDelete
  8. haha....gapo dia cinto tu pok cik??hehe

    ReplyDelete

Borak-borak Cafe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...