Monday, January 3, 2011

Kepada Lelaki....

  Aku tak paham insan bernama lelaki ini. Serius aku tak pernah faham insan yang maha kompleks ini. Terlalu mudah mengungkap kata cinta pada jiwa lembut seorang insan bernama wanita. Ketahuilah kamu wahai lelaki, hati yang kamu anggapkan keras itu sebenarnya umpama kerak nasi semata. Keras seperti batu, namun saat kerak itu bertemu airnya, ia akan menjadi serapuh-serapuh alam. Saat wanita itu jatuh cinta, hatinya menjadi selembut kapas, serapuh ranting buruk yang boleh patah pada bila-bila masa.

Pada saat kerapuhan inilah, hatinya bisa terluka. Kamu lelaki memberi pengharapan maha besar padanya sedangkan tanpa dia sedari, kamu hanya memuntahkan janji-janji palsu yang takkan bisa kamu tunaikan. Kamu biarkan dia terawang-awangan dalam manis janjimu, dan zappp, kamu tarik dia kembali ke alam realiti dengan luka paling dalam terobek didadanya.

Kerna kata-katamu cuma dusta. Kamu memberikan pengharapan paling besar kepadanya. Dalam nafi hadir kamu dalam hatinya, sebenarnya sudah bercambah bibit cinta yang bakal merobek hatinya andai cinta itu dusta semata.

Pesanku kepada lelaki-lelaki di luar sana. Jangan suka memberikan pengharapan pada insan bernama wanita. Jangan hancurkan hatinya yang sudah sedia rapuh dengan satu rasa bernama cinta.

6 comments:

  1. hahah..so awk bkan laki ker??

    ReplyDelete
  2. ..aku punya tulisan cerita yang berbeda...

    ReplyDelete
  3. hehe. lelaki2 awas! :D

    hai, 1st time jejak sini...

    http://yayahana.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. marya hana : yeah...serasa ingin bercerita kisah wanita...

    ReplyDelete
  5. huhuh..stiap org mpunyai kisah nye..hehe

    ReplyDelete

Borak-borak Cafe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...